18 lutego 2019 Michał 0Comment

Dzięki umiejętnościom technicznym Mateusza Prociaka, możemy cieszyć się wiernie odwzorowaną kolorystyką okrętów Polskiej Marynarki Wojennej z czasów Dwudziestolecia Międzywojennego jak i okresu II Wojny Światowej. Szereg możliwości, które umożliwia współczesna technika, oraz niekwestionowane zdolności autora koloryzacji czarno-białych fotografii ukazuje barwy, które podziwiali marynarze oraz ludność cywilna “na żywo” w czasach świetności tych pływających jednostek historycznych. Poniżej przedstawiam galerię prac autora. Wszystkie zdjęcia można obejrzeć na oficjalnym portalu autora – Polish Navy in Colour

Zapraszam do obejrzenia galerii !


Czerwiec 1938 r. ORP Generał Haller i wodnosamoloty Lublin R-VIII podczas uroczystości Dni Morza.



W nocy z 25 na 26 marca 1945 r. ORP „Krakowiak” brał udział w skutecznym odparciu niemieckiego ataku zespołu ścigaczy na aliancki konwój. Załoga nie wiedziała wówczas, że tym samym przeszła do historii. Był to ostatni bój polskiego okrętu z nawodnymi jednostkami wroga w czasie II Wojny Światowej.



Marynarz ORP Garland przy działku przeciwlotniczym Oerlikon 20 mm. Zbiór: Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.



8 kwietnia 1940 r. okręt podwodny ORP “Orzeł” zatopił niemiecki statek transportowy “Rio de Janeiro”, na pokładzie którego Niemcy przewozili oddziały inwazyjne, które miały wziąć udział w ataku na Norwegię.



Zima 1940 r. – ORP Wilk opuszcza Rosyth. Zdjęcie wykonane z pokładu ORP Orzeł, na dalszym planie HMS Lucia, okręt warsztatowy.



Wrzesień 1941 r. – operacja Halberd, konwój WS-11X na Maltę. ORP Piorun w eskorcie lotniskowca HMS Ark Royal.



Marynarze z ORP Sęp podczas ćwiczeń z obsługi działa kalibru 100 mm na pełnym morzu. Rok 1957.



25 kwietnia 1925 roku podpisano umowę miedzy Polską a Francją dotyczącą pożyczki dla Polski m. in. na budowę we Francji okrętów dla PMW. Wybudowano dwa kontrtorpedowce, OORP Wicher i Burza



Poza dwoma kontrtorpedowcami, wybudowano również OORP Ryś (na zdjęciu), Wilk i Żbik



2 maja 1942 r. na M. Norweskim, w wyniku splotu pomyłek, został zaatakowany okręt podwodny ORP Jastrząb, który później zatonął. Zginęło trzech polskich i dwóch brytyjskich marynarzy, a 16 członków załogi zostało rannych. Na zdjęciu: kiosk Jastrzębia a na nim min. kmdr Romanowski



4 maja 1940 roku, w wyniku nalotu niemieckiego lotnictwa i bezpośredniego trafienia bombą, w fiordzie Rombaken, na wodach norweskich, zatonął kontrtorpedowiec ORP Grom. Życie straciło 59 polskich i brytyjskich marynarzy



Wodnosamolot Latham 43HB3 Morskiego Dywizjony Lotniczego w Pucku podczas podnoszenia z wody. Lato 1928 r.



ORP Błyskawica tuż po zakończeniu wojny, lipiec 1945 r.



Krążownik ORP Conrad (ex-HMS Danae) podczas postoju w bazie Scapa Flow, już po wojnie



Załoga ORP Ślązak przy dziale przeciwlotniczym 40 mm, popularnie zwanym “pom-pom”. Gibraltar, czerwiec 1943 roku



Okręty podwodne ORP Sęp i ORP Bielik podczas wizyty kurtuazyjnej w Rostocku, NRD, w maju 1968 roku



Minowce ORP Czajka i ORP Rybitwa podczas wizyty kurtuazyjnej w Karlskronie, Szwecja, sierpień 1936 roku



Załoga ORP Garland tuż po wojnie, w 1946 roku



Krążownik lekki ORP Conrad, ex-HMS Danae, w malowaniu z roku 1944



Torpedowiec ORP Ślązak, ex-niemiecki A-59



50 lat temu, 12 sierpnia 1968 r., zmarł niespodziewanie w wyniku ataku serca komandor Bolesław Romanowski, podczas wojny dowódca okrętów podwodnych OORP Jastrząb, Dzik i Sokół, zaś po wojnie ORP Sęp i Dywizjonu OP. Ofiara represji stalinowskich w 1950 r. Cześć Jego Pamięci!



Kontrtorpedowce OORP Błyskawica i Grom cumujące do beczki w Harwich, Essex. Listopad 1939 roku



Komandor Józef Unrug (stoi) w towarzystwie Prezydenta Ignacego Mościckiego na statku s/s Polonia, sierpień 1930 r.



ORP Sokół w Giblartarze, 1944 r. Marynarze trzymają zdobyczną banderę niemiecką oraz flagę Jolly Roger, na której znajdują się sukcesy bojowe okrętu



Dokładnie 75 lat temu, eskortując aliancki konwój na północnym Atlantyku, trafiony niemiecką torpedą z U-378, zatonął niszczyciel ORP Orkan. Zginęło 178 członków polskiej załogi – wśród nich dowódca okrętu kmdr por. Stanisław Hryniewiecki – oraz około 20 Brytyjczyków



Szczęśliwy okręt – ORP Wicher (1932)



Kapitan mar. Jerzy Koziołkowski, dowódca ORP Sokół (18.VIII.1942 – 12.XII.1944), wita się z brytyjskimi oficerami po powrocie z patrolu. Kpt. Koziołkowski jest sprawcą zatopienia niemieckiego transportowca “Eridania” (7094 BRT), największego statku zniszczonego przez PMW w II WŚ



Bo strefowa OPL na morzu to podstawa również dziś. Słynny “pom-pom” czyli 2-funtowa (40 mm) armata przeciwlotnicza na uzbrojeniu niszczyciela ORP Piorun



Niszczyciel ORP Piorun na kotwicowisku, lato 1944 roku



Lekki krążownik ORP Conrad (ex-HMS Danae) w malowaniu Admiralty Standard Schame A. Zdjęcie wykonano w 1946 r. podczas wspólnych ćwiczeń jednostek PMW



ORP Piorun, rok 1946



Szwedzcy marynarze oglądają zespół polskich okrętów przybyłych z kurtuazyjną wizytą do Karlskrony. W tle kiosk ORP Sokół. Rok 1978



ORP Orzeł powraca z patrolu, Rosyth 1940



ORP Błyskawica przy niedzieli. Zdjęcie wykonano tuż po wojnie, w lipcu 1945 roku



Szczęśliwy okręt, kontrtorpedowiec ORP Wicher, na redzie oksywskiej bazy. Rok 1934



Niszczyciel ORP Grom (II), radzieckiego projektu 30 bis. W służbie w Marynarce Wojennej PRL od 1957 do 1972 roku



Obsługa rufowego działa Bofors wz. 36, kalibru 120 mm, podczas ćwiczeń. Listopad 1939 r.



Lekki krążownik ORP Dragon widziany od dziobu. Prawdopodobnie zdjęcie wykonano w maju 1944 r., tuż przed operacją Overlord



Naczelny Wódz, gen. Władysław Sikorski, podczas inspekcji ORP Piorun. Obok generała dowódca okrętu, kmdr por. Eugeniusz Pławski. Pomiędzy nimi widoczny szef Kierownictwa Marynarki Wojennej, kontradmirał Józef Świrski. Greenock, 27 grudnia 1940 r.



Pierwszy polski krążownik, ORP Dragon. Rok 1944



Dzień dobry, tu Błyskawica. English Channel, 1944



Na pokładzie ORP Kujawiak, rok 1941



Centralna (główna) 2-lufowa wieża artyleryjska na monitorze ORP Kraków



Pierwszy okręt Marynarki Wojennej II RP – okręt hydrograficzny ORP Pomorzanin



Zdjęcia i komentarz: Mateusz Prociak
Źródło: https://twitter.com/PLNavyInColour


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *