Ahoj!
Tym razem nietypowo, jak na moje modelarskie zamiłowanie, bo kolejnym modelem w kolekcji nie będzie jednostka pływająca, a samolot myśliwski. Decyzja rozpoczęcia budowy była spontaniczna, trochę podyktowana chęcią „spróbowania się” w modelarstwie lotniczym, po trochu smaczek z konkursu modelarskiego w Koszalinie, na którym miałem okazję się pojawić (fotorelacja pojawi się wkrótce). Sam model przedstawia samolot F-16D Block 52+ w skali 1:33, zakupiony wraz z zestawem dodatków do modelu dostępnych na stronie producenta WAK (drukowane koła 3D oraz owiewka kabiny pilota). Zeszyt sygnowany jest numerem 6-7/2018 WAK, a autorem modelu jest Jerzy Janukowicz. Autor projektu jest ceniony wśród modelarzy, dlatego nie spodziewam się kłopotów podczas sklejania mojego pierwszego modelu samolotu. Na którymś z forum wyczytałem, że model można skleić w tydzień, tym bardziej zainteresowałem się tematem, gdyż w krótkim czasie można powiększyć kolekcję istniejących modeli, a sam model prezentuje się naprawdę nieźle. W chwili redagowania tekstu tytułem wstępu, model został prawie ukończony (zostały rakiety, których budowa przerwał wyjazd na wczasy), a to co zostało do ukończenia planuję na 33 tydzień bieżącego roku (2023 r.), a galerię na 34-35 tydzień.
Budowa modelu (moim tempem) trwała około 13 dni, co z dokończeniem uzbrojenia nie powinno przekroczyć 15 dni. Ze względu na bardzo rozpisaną instrukcję obsługi oraz stosunkowo prosty w sklejaniu model, nie będę zamieszczał długich opisów, chyba że te, które uznam za konieczne.
Model jak zwykle będzie klejony w klasie standard. Nie przewiduję zmian innych, niż sugeruje instrukcja obsługi, ale aby uplastycznić nieco model, planuję wykonać go z następującymi wariantami:
Moje zmiany i dodatki: (aktualizacja: 08.08.2023 r.)
- Drukowane 3D koła (kupione w sklepie WAK)
- Tłoczona owiewka kabiny pilota (kupiona w sklepie WAK)
- Przyciemniana owiewka kabiny pilota
- Wyposażenie kabiny pilota (zgodnie z instrukcją w zeszycie)
- Otwarte wnęki kół (model w wersji lądowej)
- Otwarte hamulce
- Imitacja wstążek na rakietach
- Inne (jak coś wpadnie mi do głowy będzie wpisane tutaj)
Błędy i braki w zeszycie F-16D Block 52+ WAK – nie merytoryczne!: (aktualizacja: 08.08.2023 r.)
- (jak coś wyjdzie na jaw będzie wpisane tutaj).
PORADA !! Aby obejrzeć zdjęcie w pełnej rozdzielczości poziomej 1920px wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję POKAŻ.
Dziennik hangarowy – wpis 17-lip-2023 r. (dzień 1)
W pierwszej kolejności tradycyjnie zająłem się podklejeniem arkuszy z wręgami na tekturę szarą o grubości 1mm. Na całość zostało przyklejone poszycie.
Dziennik hangarowy – wpis 18-lip-2023 r. (dzień 2)
Kabina pilota (dwumiejscowa) oraz kadłub.
Dziennik hangarowy – wpis 19-lip-2023 r. (dzień 3)
Poszycie kadłuba ciąg dalszy.
Dziennik hangarowy – wpis 20-lip-2023 r. (dzień 4)
Fotel pilota i kadłub ciąg dalszy.
Dziennik hangarowy – wpis 21-lip-2023 r. (dzień 5)
Komora układu jezdnego z przodu i goleń z kołem. Aby wzmocnić konstrukcję, zlutowałem dwie części stalowego pręcika o grubości podanej w instrukcji obsługi.
Dziennik hangarowy – wpis 22-lip-2023 r. (dzień 6)
Golenie koł tylnych. Niestety, nie udało mi się zachować zdjęć z tego dnia. Szczegóły wykonania będą pokazane w końcowej galerii.
Dziennik hangarowy – wpis 24-lip-2023 r. (dzień 7)
Dziennik hangarowy – wpis 25-lip-2023 r. (dzień 8)
Dziennik hangarowy – wpis 26-lip-2023 r. (dzień 9)
Do przedniej części kadłuba zostały dodane nakrętki od śrub, żeby w razie czego model nie przechylał się do tyłu pod względem własnego ciężaru. Zrobiłem to profilaktycznie, ale być może samolot stoi na kołach bez konieczności takiej modyfikacji.
Dziennik hangarowy – wpis 27-lip-2023 r. (dzień 10)
Otwarte hamulce i wsporniki skrzydeł. Wsporniki są bardzo pomysłowe, ale na tym etapie warto rozważyć symetryczne przyklejenie i ustabilizowanie ich czymś, do momentu porządnego wyschnięcia kleju.
Dziennik hangarowy – wpis 28-lip-2023 r. (dzień 11)
Dziennik hangarowy – wpis 29-lip-2023 r. (dzień 12)
Szyba kokpitu pilota. Szybka zakupiona w sklepie WAK, oraz przydymiona dwiema chmurkami Tamiya TS-71 w sprayu. Kartonowe paski będące ramką szybki pasują idealnie. Zrezygnowałem z wewnętrznej sklejki, żeby było łatwiej przykleić całość na styk do krawędzi poszycia kadłuba.
Dziennik hangarowy – wpis 30-lip-2023 r. (dzień 13)
Belki podwieszenia uzbrojenia i skrzydło tylne.
Dziennik stoczniowy – wpis 31-lip-2023 r. (dzień 14)
Ostatni update, w którym dokończyłem kabinę, fotel pilota oraz zostało przyklejone oszklenie kabiny na stałe. Na tym etapie robię sobie dwutygodniową przerwę, po której zostanie wykonane uzbrojenie. Model na chwilę obecną wygląda następująco: