30 lipca 2018 Michał 0Comment

Autor modelu: Cholewiak Roman (RomanC)
Wydawnictwo: GPM
Seria wydania: Kartonowe ABC
Numer wydania: Nr kat. 218 / 28’2014
Rok wydania: 2014
Cena u wydawcy: 60 zł
Rodzaj jednostki: Okręt podwodny typu VIIC
Skala modelu: 1:100
Wymiary modelu: Długość: 68 cm, Szerokość: 7 cm, Wysokość: 12 cm
Format wydania: A4
Akcesoria dodatkowe: Wręgi wycięte laserowo
Kraj jednostki: Niemcy (U-Boot U-570) i Wielka Brytania (HMS Graph)

 

Zarys historyczny:

Okręt należał do typu „VIIC”. Stępkę pod okrętem położony 21 maja 1940 w Hamburgu, okręt wodowano 20 marca 1941. Okręt wszedł do służby 15 maja 1941, obsadzony bardzo niedoświadczoną załogą wyszedł na pierwszy patrol 24 sierpnia. 27 sierpnia okręt wynurzył się około 10.50 (62°15′N 18°35′W) i został natychmiast zauważony przez Hudsona należącego do 269 Dywizjonu RAF-u. Samolot zaatakował U-Boota zanim zdążył się on całkowicie zanurzyć, cztery zrzucone bomby głębinowe eksplodowały mniej niż dziesięć metrów od kadłuba okrętu. Załoga okrętu wyszła na jego pokład i została ostrzelana przez Hudsona do momentu kiedy wywiesiła białe prześcieradło na znak poddania się. Niedoświadczeni członkowie załogi spanikowali i sądzili, że okręt zaraz zatonie, a jego wnętrze szybko wypełniło się chlorem z uszkodzonych akumulatorów. W rzeczywistości okręt był prawie nieuszkodzony i można go było bez większych trudności uruchomić.

Latający nad okrętem Hudson wezwał dodatkową pomoc i wkrótce dołączył do niego drugi Hudson, a później także łódź latająca Consolidated Catalina, w tym czasie w kierunku U-Boota wysłano kilka okrętów które go miały przechwycić. Jako pierwszy do U-Boota dotarł mały trawler HMT „Northern Chief” do którego później dołączyły inne okręty brytyjskie i kanadyjskie. Niemiecki okręt został przejęty przez Brytyjczyków i wzięty na hol do Islandii gdzie dotarł rankiem 29 sierpnia.

HMS „Graph”

Okręt został naprawiony i wszedł do brytyjskiej służby jako HMS „Graph” („G” od „German” – niemiecki, „Graph” – wykres – miało oznaczać wszystkie wykresy i dane uzyskane podczas testów okrętu). Po naprawie okręt został poddany wielu testom mającym za zadaniem zmierzenie wszystkich właściwości i osiągów „Grapha”, odkryto między innymi, że niemieckie okręty mają większą głębokość zanurzania niż wcześniej sądzono. Brytyjscy specjaliści bardzo wysoko ocenili niemiecki okręt i jego wyposażenie, szczególnie wysoko oceniono peryskop Zeissa i pasywne hydrofony. Po zakończeniu testów okręt wszedł do aktywne służby, odbył trzy patrole bojowe. W 1943 okręt używany był jeszcze do celów szkoleniowych. Z powodu złego stanu silników i braku części zamiennych okręt został wycofany ze służby w 1944. Okręt zatonął w czasie holowania go do stoczni złomowej.

Dane techniczne:

Wyporność na powierzchni: 761 t
Wyporność w zanurzeniu: 865 t
Długość: 67,1 m
Szerokość: 6,18 m
Zanurzenie: 4,74 m
Napęd elektryczny: 2 x 375 KM
Napęd spalinowy: 2 x 1160 KM
Prędkość nawodna: 17,6 w (32,5 km/h)
Prędkość podwodna: 7,6 w (14 km/h)
Zasięg nawodny: 8850 Mm/10 w
Zasięg podwodny: 80 Mn/4 w
Głębokość zanurzenia: 165 m
Uzbrojenie:

  • 5 wyrzutni torped kal 533 mm
  • 14 torped lub do 39 min
  • 1 działo kal. 88 mm
  • 1 działko kal. 20 mm

 

Prawa autorskie fotografii i opisu historycznego należą do autora projektu, Romana Cholewiaka oraz wydawcy GPM.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *