22 października 2018 Michał 0Comment

Siedząc i rozmyślając nad kolejnym tematem, który mógłbym poruszyć, a wydaje mi się mniej modelarski niżeli sama technologia budowy modelu okrętu, to również jest potrzebny i ważny podczas prac modelarskich. Ziarenko pomysłu zostało zasiane, w momencie rozmyślania nad zabezpieczeniem kadłuba przy pracach związanych z montażem elementów pokładu, które powstało na wzór futerału do mojej gitary basowej, która ma nietypowy kształt, a przechowanie i transport umożliwia jedynie dedykowany, wymiarowy futerał. 

Ale zacznijmy od genezy…

Według mojego uznania, budowa okrętu jest podzielona na trzy etapy – budowa szkieletu, czyli wręg z dodatkami lub bez w zależności od preferencji i potrzeby, a są to wypełnienia piankowe, tekturowe pod-poszycia lub dodatkowe wręgi tekturowe. Kolejnym, drugim etapem jest ta przyjemniejsza strona, czyli oklejenie szkieletu poszyciem, w skład którego wchodzi poszycie dna i burty oraz pokład. Trzecim etapem, budowy modelu okrętu są prace związane z wyposażeniem pokładu, czyli tzw. drobnica, relingi i maszty. Nie jeden z Was, mógł by skrócić moje trzy etapy na dwa, czyli szkielet + poszycie i drugi etap wyposażenie pokładu, ale zostawiam to w Waszych preferencjach.

Głównym celem zabezpieczenia kadłuba, są prace związane z trzecim etapem budowy. O ile zakończyliśmy budowę na drugim etapie, o tyle gotowe elementy nie muszą być już poprawiane i warto przemyśleć sposób zabezpieczenia go przed przypadkowym uszkodzeniem podczas dalszych prac modelarskich. Dobrze, nie jeden z Was mógłby umieścić model na podstawce, lub po prostu zachować arcydelikatną ostrożność, ale .. Warto pomyśleć nad innymi zaletami rozwiązania, które nie tylko zabezpieczy model w trakcie budowy, ale pomoże zagwarantować bezpieczeństwo podczas innych okoliczności, w których model może się znaleźć, są to m.in:

  • podczas budowy, kadłub jest szczelnie zabezpieczony przed uszkodzeniem mechanicznym i dodatkowo model nie chwieje się podczas montażu elementów na pokładzie,
  • podczas formowania poszycia, gdy buduję sklejki poszycia “na skorupkę”,
  • podczas remontu mieszkania, kadłub lub cały okręt nie jest narażony na pył, kurz i plamy,
  • podczas transportu, bezpieczeństwo podczas transportu np. na konkurs lub przeprowadzka,
  • przechowanie, zabezpieczenie na strychu lub w przechowalni podczas długiej nieobecności.

Do powyższych zastosowań można zaliczyć jeszcze pewnie kilka, ale w moim przekonaniu to właśnie one są żelaznym argumentem do budowy formy, w postaci obudowy typu futerał.

Projekt i potrzebne materiały

Jak sama idea wskazuje, “case” jest w postaci formy. Główną charakterystyką tejże formy ma być zabezpieczenie poszycia kadłuba – dna jak i burt – przed przypadkowym uszkodzeniem podczas prac nad trzecim etapem budowy. Przypadkowemu uszkodzeniu w myśl mojego pomysłu, ma w głównej mierze zapobiec wgnieceniom, porysowaniom, plamom z farbek i kleju, działaniu ostrych narzędzi i przyrządów typu pęseta czy skalpel, wstrząsom podczas transportu. Aby zachować wszystkie cechy, które uratują model przed powyższymi, przygotowałem zestaw materiałów, które mogą być użyte do wykonania formy. Oczywiście różnorodność, oraz dostęp do materiałów jest nieograniczony, dlatego forma może mieć różną budowę. Ja używam trzech materiałów. Jest do obudowa formy – styropian o grubości 10 mm, pianka montażowa do wypełnienia luki między obudową formy a materiałem izolującym poszycie kadłuba, oraz sam materiał izolujący piankę od kadłuba.  

  1. Obudowa – w zależności od preferencji i gabarytów i masy modelu może być wykonana z miękkiego i lekkiego (styropian lub styrodur 10 – 20 mm, pianka lub gąbka tapicerska, gąbka filtracyjna, celulozowa, pianka polietylenowa) bądź twardszego i cięższego materiału (płyta MDF, szkło lub inne / podobne w zależności od ceny).
  2. Wypełnienie luki między obudową a kadłubem – tutaj poleciłbym wypełniać lekką masą, czyli pianką montażową do okien. Charakteryzuje się ona pewną amortyzacją na wstrząsy, jest lekka i miękka, ale przede wszystkim elastyczna jako wypełniacz niepozostawiający dużych “dziur” w przestrzeni wypełnianej.
  3. Materiał izolujący – ma na celu ochronę powierzchni poszycia przed rysami oraz przetarciami. Materiał będzie bezpośrednio przylegał do poszycia, co wymusza zastosowanie materiałów nie powodujących uszkodzeń przez ocieranie się. Mogą to być materiału typu filc, folia PCV (malarska, na śmieci).

Przykład zastosowania – zabezpieczenie kadłuba

Jak już wspomniałem, zastosowania użycia takiego zabezpieczenia są ogromne. Dla mnie najważniejsze z nich zostały już wypunktowane w tejże ładnej liście powyżej : ) Główne zastosowanie, czyli ochrona podczas budowy musi spełnić warunki, które należy uwzględnić podczas samego projektu, a są nimi ukończone prace nad etapem pierwszym i drugim budowy modelu okrętowego. Czyli ładnie reasumując, pełną możliwość uzyskujemy podczas rozpoczęcia trzeciego etapu budowy. Co zawiera zakończenie drugiego procesu budowy:

  • poszycie dna
  • poszycie burt
  • pokład(y)
  • śruby napędowe
  • ster(y)
  • stępka przeciw-przechyłowa
  • bulaje w burtach
  • relingi pokładowe (opcjonalnie)

Wyżej wymienione elementy można”obudować” w futerał i z lekkością przejść do trzeciego etapu budowy modelu. Dzięki obudowie montaż drobnicy na pokładzie będzie stabilny i wygodny.

Przykład zastosowania – formowanie kadłuba w tzw “skorupkę”

[cdn…]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *