22 września 2019 Michał 0Comment

Dzięki umiejętnościom technicznym Mateusza Prociaka, możemy cieszyć się wiernie odwzorowaną kolorystyką okrętów Polskiej Marynarki Wojennej z czasów Dwudziestolecia Międzywojennego jak i okresu II Wojny Światowej. Szereg możliwości, które umożliwia współczesna technika, oraz niekwestionowane zdolności autora koloryzacji czarno-białych fotografii ukazuje barwy, które podziwiali marynarze oraz ludność cywilna “na żywo” w czasach świetności tych pływających jednostek historycznych. Poniżej przedstawiam galerię prac autora. Wszystkie zdjęcia można obejrzeć na oficjalnym portalu autora zdjęć i Wojciecha BudziłłoPolish Navy in Colour

Zapraszam do obejrzenia galerii !


Załoga ORP Jastrząb na pokładzie swojego okrętu, grudzień 1941 r.



Zbliżenie na kiosk okrętu podwodnego ORP Orzeł. Pierwszy z prawej na pomoście stoi dowódca okrętu, kpt. mar. Jan Grudziński. Zdjęcie wykonano w Rosyth, Szkocja, 11 stycznia 1940 r.



ORP Orzeł opuszczający bazę w Rosyth, Szkocja, w drodze na kolejny patrol. 29 grudzień 1939 r.



80 lat temu. Po porannej, zwycięskiej walce z niemieckimi kontrtorpedowcami i odparciu porannego nalotu Luftwaffe, o godz. 15, podczas kolejnego nalotu, ORP Wicher zostaje trafiony czterema bombami i tonie w basenie portu helskiego.Zginął tylko jeden marynarz, Edward Kwiatkowski.



80 lat temu. ORP Sęp wykrył i zaatakował na północ od Rozewia niemiecki kontrtorpedowiec “Friedrich Ihn”. Wystrzelona z odległości 400 m. torpeda została dostrzeżona i wymanewrowana. Sęp z myśliwego stał się zwierzyną i był nękany do końca dnia.
Na zdj. ORP Sęp w 1958 r.



80 lat temu. Plan Peking. O godz. 09.25 okręty odebrały z Dowództwa Floty radiowy sygnał “Smok” który informował o wybuchu wojny z Niemcami.
Popołudniu nastąpiło spotkanie z brytyjskimi niszczycielami HMS Wanderer i HMS Wallace, zaś wieczorem Dyon Kt zakotwiczył na redzie Leith



80 lat temu. Plan Peking. O godz. 09.25 okręty odebrały z Dowództwa Floty radiowy sygnał “Smok” który informował o wybuchu wojny z Niemcami.
Popołudniu nastąpiło spotkanie z brytyjskimi niszczycielami HMS Wanderer i HMS Wallace, zaś wieczorem Dyon Kt zakotwiczył na redzie Leith



Prototyp polskiej amfibii projektu inż. Jerzego Nikola, Nikol A-2.
W te małe samoloty planowano wyposażyć okręty podwodne zmodyfikowanego typu Orzeł, których budowa rozpoczęła się przed wybuchem wojny we Francji.



Prototyp polskiej amfibii projektu inż. Jerzego Nikola, Nikol A-2.
W te małe samoloty planowano wyposażyć okręty podwodne zmodyfikowanego typu Orzeł, których budowa rozpoczęła się przed wybuchem wojny we Francji.



ORP Wicher na gdyńskiej redzie, rok 1939.



“Ze wszystkich flot Zjednoczonych Narodów żadna nie walczyła lepiej w warunkach najwyższych trudności operacyjnych jak Polska Marynarka Wojenna.”
Brian Tunstall. ORP Garland, rok 1945.



ORP Grom na sobotę. Gdynia, 1939 rok.



ORP Orzeł stojący burta w burtę z HMS Seal, 1939 rok.



Porucznik mar. Antoni Tyc oraz sygnaliści na pomoście niszczyciela ORP Garland, rok 1941.



Na niedzielny spacer w Trójmieście zapraszamy pod Błyskawicę. Wystrzałowe widoki



Oficerowie z okrętu podwodnego ORP Orzeł, Rosyth 1940 r.
Pierwszy z prawej dowódca Orła, kpt. mar. Jan Grudziński



Znane zdjęcie, wykonane podczas realizacji planu Peking. Kontrtorpedowce OORP Błyskawica (na pierwszym planie), Grom i Burza odchodzą do Wielkiej Brytanii. Sierpień 1939 r.



Marynarz z ORP Błyskawica trzymający RKM wz. 28, rok 1940.



ORP Błyskawica podczas postoju na kotwicy na redzie portu, rok 1944.



Marynarz z ORP Wicher przy głównym uzbrojeniu kontrtorpedowca, działach 130 mm. Prawdopodobnie 1931 rok.



ORP Błyskawica, 1944 rok.



ORP Gryf przy nabrzeżu w oksywskiej bazie, 1938 rok.



Okręty podwodne OORP Dzik i Wilk cumujące do burty kontrtorpedowca ORP Burza, Harwich 1946 r. Dzik został zwrócony Royal Navy a następnie trafił do duńskiej Marynarki Wojennej, Wilk i Burza wróciły do Polski.



Kontrtorpedowiec ORP Burza podczas eskorty konwoju do Gibraltaru, przełom stycznia i lutego 1944 r.



Przyszły ORP Orzeł podczas testów stoczniowych (stąd holenderska bandera) na M. Północnym w 1938 r.



9 maja 1925 – Jerzy ŚWIRSKI szefem Kierownictwa Marynarki Wojennej. Był faktycznym twórcą i realizatorem koncepcji budowy i rozwoju PMW lat II RP i okresu II wojny światowej. Funkcję szefa KMW pełnił do dnia jej rozwiązania w 1947. Zmarł w 1959. Koloryzacja: @MirekSzponar



Oficerowie i marynarze z okrętu podwodnego ORP Jastrząb, który został zatopiony 2 maja 1942 r. przez alianckie okręty w wyniku fatalnych okoliczności. Zginęło wówczas trzech polskich marynarzy i dwóch brytyjskich a szesnastu, w tym dowódca kpt. mar. Romanowski, zostało rannych.



ORP Garland, niszczyciel typu G, pierwszy okręt wydzierżawiony podczas wojny (podniesienie bandery 3 maja 1940 r.). Zdjęcie z 1943 r.



ORP Sokół w Plymouth, po powrocie z drugiej tury operacyjnej na Morzu Śródziemnym, 31 marzec 1944 r. Na peryskopie podniesiona flaga Jolly Roger, z sukcesami okrętu, oraz zdobyczne bandery niemieckie.



Niszczyciel ORP Piorun, 1941 r.



Rozbitkowie z ORP Kujawiak po powrocie do Wielkiej Brytanii. Greenock, 24 czerwiec 1942 r.



Niszczyciel eskortowy ORP Kujawiak, typu Hunt II



Okręt podwodny ORP Ryś, rok 1950



ORP Orzeł w szkockim porcie Rosyth, rok 1939



Polskie okręty podwodne ORP Żbik i ORP Ryś internowane w Szwecji, w Vaxholm, rok 1940



ORP Krakowiak na Morzu Śródziemnym, 1943 rok



ORP Krakowiak, rok 1945



ORP Grom podczas ostatnich przed podniesieniem polskiej bandery prób prędkości, 7 maja 1937 r.



Oficerowie z zatopionego ORP Jastrząb na pokładzie ORP Garland wraz z jego dowódcą. Od lewej: Guzowski, Romanowski, Olszowski i Eibel (d-ca Garlanda), sierpień 1942 r.



Ścigacz S.1 na wodach kanału angielskiego, 1941 r.



Niszczyciel ORP Krakowiak w porcie Algier, 1943 rok



Kontrtorpedowiec ORP Burza w kamuflażu Western Approaches, 1943 rok



Książę Kentu George oraz polscy i brytyjscy oficerowie i marynarze podczas nieoficjalnej wizyty przedstawiciela rodziny królewskiej na ORP Krakowiak w Plymouth, 11 lipca 1942 r.



Kontrtorpedowiec ORP Garland, 1942 r.



Kapitan marynarki Borys Karnicki, pierwszy dowódca ORP Sokół. Urodził się we Władywostoku, 25.09.1907, zmarł w Londynie 15.02.1985. Podczas kampanii na M. Śródziemnym zatopił włoski statek Balilla (2469 BRT) oraz włoski szkuner Giuseppina (392 BRT)



Mat z załogi ORP Garland pozuje do zdjęcia z okrętowym totemem



ORP Piorun w Clyde 1940 r.



Kontrtorpedowiec ORP Grom przy nabrzeżu oksywskiej bazy, 16 maja 1937 r.



ORP Sokół w Algierze, kwiecień 1943 r.



Prezydent Ignacy Mościcki podczas podróży statkiem uzbrojonym ORP “Admirał Dickman” w lipcu 1928 r.



Grupa oficerów wchodząca w skład załogi kontrtorpedowca ORP Piorun na pomoście okrętu. Od lewej do prawej: Kazimierz Hess (28 lat), niezidentyfikowany brytyjski oficer (Chief Engineer), Wszechwałd Maracewicz (33 lata) i Wacław Pryfke (24 lata). Rok 1940



Statek uzbrojony “Pancerny I”, wojna polsko-bolszewicka, rok 1920. Zdjęcie z kolekcji @SlavkoZagorski



Święto Morza, 1936 r. Kontrtorpedowce OORP Burza i Wicher. W ciągu niecałych 21 lat swojego istnienia II RP zbudowała od podstaw PMW, zamawiając 4 kontrtorpedowce (2 kolejne miały być budowane w Gdyni), 5 okrętów podwodnych (2 kolejne budowano we Francji), 1 stawiacz min i 6 minowców



Nasz największy przedwojenny okręt bojowy, stawiacz min ORP Gryf. Rok 1939



Okręt podwodny ORP Wilk (na pocztówce z okresu podpisany jako łódź) wychodzi w gdyńskiego portu, rok 1934



Czerwiec 1938 r. ORP Generał Haller i wodnosamoloty Lublin R-VIII podczas uroczystości Dni Morza.



W nocy z 25 na 26 marca 1945 r. ORP „Krakowiak” brał udział w skutecznym odparciu niemieckiego ataku zespołu ścigaczy na aliancki konwój. Załoga nie wiedziała wówczas, że tym samym przeszła do historii. Był to ostatni bój polskiego okrętu z nawodnymi jednostkami wroga w czasie II Wojny Światowej.



Marynarz ORP Garland przy działku przeciwlotniczym Oerlikon 20 mm. Zbiór: Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.



8 kwietnia 1940 r. okręt podwodny ORP “Orzeł” zatopił niemiecki statek transportowy “Rio de Janeiro”, na pokładzie którego Niemcy przewozili oddziały inwazyjne, które miały wziąć udział w ataku na Norwegię.



Zima 1940 r. – ORP Wilk opuszcza Rosyth. Zdjęcie wykonane z pokładu ORP Orzeł, na dalszym planie HMS Lucia, okręt warsztatowy.



Wrzesień 1941 r. – operacja Halberd, konwój WS-11X na Maltę. ORP Piorun w eskorcie lotniskowca HMS Ark Royal.



Marynarze z ORP Sęp podczas ćwiczeń z obsługi działa kalibru 100 mm na pełnym morzu. Rok 1957.



25 kwietnia 1925 roku podpisano umowę miedzy Polską a Francją dotyczącą pożyczki dla Polski m. in. na budowę we Francji okrętów dla PMW. Wybudowano dwa kontrtorpedowce, OORP Wicher i Burza



Poza dwoma kontrtorpedowcami, wybudowano również OORP Ryś (na zdjęciu), Wilk i Żbik



2 maja 1942 r. na M. Norweskim, w wyniku splotu pomyłek, został zaatakowany okręt podwodny ORP Jastrząb, który później zatonął. Zginęło trzech polskich i dwóch brytyjskich marynarzy, a 16 członków załogi zostało rannych. Na zdjęciu: kiosk Jastrzębia a na nim min. kmdr Romanowski



4 maja 1940 roku, w wyniku nalotu niemieckiego lotnictwa i bezpośredniego trafienia bombą, w fiordzie Rombaken, na wodach norweskich, zatonął kontrtorpedowiec ORP Grom. Życie straciło 59 polskich i brytyjskich marynarzy



Wodnosamolot Latham 43HB3 Morskiego Dywizjony Lotniczego w Pucku podczas podnoszenia z wody. Lato 1928 r.



ORP Błyskawica tuż po zakończeniu wojny, lipiec 1945 r.



Krążownik ORP Conrad (ex-HMS Danae) podczas postoju w bazie Scapa Flow, już po wojnie



Załoga ORP Ślązak przy dziale przeciwlotniczym 40 mm, popularnie zwanym “pom-pom”. Gibraltar, czerwiec 1943 roku



Okręty podwodne ORP Sęp i ORP Bielik podczas wizyty kurtuazyjnej w Rostocku, NRD, w maju 1968 roku



Minowce ORP Czajka i ORP Rybitwa podczas wizyty kurtuazyjnej w Karlskronie, Szwecja, sierpień 1936 roku



Załoga ORP Garland tuż po wojnie, w 1946 roku



Krążownik lekki ORP Conrad, ex-HMS Danae, w malowaniu z roku 1944



Torpedowiec ORP Ślązak, ex-niemiecki A-59



50 lat temu, 12 sierpnia 1968 r., zmarł niespodziewanie w wyniku ataku serca komandor Bolesław Romanowski, podczas wojny dowódca okrętów podwodnych OORP Jastrząb, Dzik i Sokół, zaś po wojnie ORP Sęp i Dywizjonu OP. Ofiara represji stalinowskich w 1950 r. Cześć Jego Pamięci!



Kontrtorpedowce OORP Błyskawica i Grom cumujące do beczki w Harwich, Essex. Listopad 1939 roku



Komandor Józef Unrug (stoi) w towarzystwie Prezydenta Ignacego Mościckiego na statku s/s Polonia, sierpień 1930 r.



ORP Sokół w Giblartarze, 1944 r. Marynarze trzymają zdobyczną banderę niemiecką oraz flagę Jolly Roger, na której znajdują się sukcesy bojowe okrętu



Dokładnie 75 lat temu, eskortując aliancki konwój na północnym Atlantyku, trafiony niemiecką torpedą z U-378, zatonął niszczyciel ORP Orkan. Zginęło 178 członków polskiej załogi – wśród nich dowódca okrętu kmdr por. Stanisław Hryniewiecki – oraz około 20 Brytyjczyków



Szczęśliwy okręt – ORP Wicher (1932)



Kapitan mar. Jerzy Koziołkowski, dowódca ORP Sokół (18.VIII.1942 – 12.XII.1944), wita się z brytyjskimi oficerami po powrocie z patrolu. Kpt. Koziołkowski jest sprawcą zatopienia niemieckiego transportowca “Eridania” (7094 BRT), największego statku zniszczonego przez PMW w II WŚ



Bo strefowa OPL na morzu to podstawa również dziś. Słynny “pom-pom” czyli 2-funtowa (40 mm) armata przeciwlotnicza na uzbrojeniu niszczyciela ORP Piorun



Niszczyciel ORP Piorun na kotwicowisku, lato 1944 roku



Lekki krążownik ORP Conrad (ex-HMS Danae) w malowaniu Admiralty Standard Schame A. Zdjęcie wykonano w 1946 r. podczas wspólnych ćwiczeń jednostek PMW



ORP Piorun, rok 1946



Szwedzcy marynarze oglądają zespół polskich okrętów przybyłych z kurtuazyjną wizytą do Karlskrony. W tle kiosk ORP Sokół. Rok 1978



ORP Orzeł powraca z patrolu, Rosyth 1940



ORP Błyskawica przy niedzieli. Zdjęcie wykonano tuż po wojnie, w lipcu 1945 roku



Szczęśliwy okręt, kontrtorpedowiec ORP Wicher, na redzie oksywskiej bazy. Rok 1934



Niszczyciel ORP Grom (II), radzieckiego projektu 30 bis. W służbie w Marynarce Wojennej PRL od 1957 do 1972 roku



Obsługa rufowego działa Bofors wz. 36, kalibru 120 mm, podczas ćwiczeń. Listopad 1939 r.



Lekki krążownik ORP Dragon widziany od dziobu. Prawdopodobnie zdjęcie wykonano w maju 1944 r., tuż przed operacją Overlord



Naczelny Wódz, gen. Władysław Sikorski, podczas inspekcji ORP Piorun. Obok generała dowódca okrętu, kmdr por. Eugeniusz Pławski. Pomiędzy nimi widoczny szef Kierownictwa Marynarki Wojennej, kontradmirał Józef Świrski. Greenock, 27 grudnia 1940 r.



Pierwszy polski krążownik, ORP Dragon. Rok 1944



Dzień dobry, tu Błyskawica. English Channel, 1944



Na pokładzie ORP Kujawiak, rok 1941



Centralna (główna) 2-lufowa wieża artyleryjska na monitorze ORP Kraków



Pierwszy okręt Marynarki Wojennej II RP – okręt hydrograficzny ORP Pomorzanin



Zdjęcia i komentarz: Mateusz Prociak i Wojciech Budziłło
Źródło: https://twitter.com/PLNavyInColour


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *